Czy warto wprowadzić trening EMS po ciąży?

Trening Personalny, Zdrowie - 28 kwietnia 2022
kobieta w ciąży

Dla wielu świeżo upieczonych mam powrót do formy sprzed ciąży ma ogromne znaczenie. Jest to powrót nie tylko do pełni sił i pełni sprawności, ale też do szczuplejszej sylwetki.
Droga Mamo – przede wszystkim bądź dla siebie wyrozumiała! Tego teraz potrzebujesz najbardziej. Resztę możesz oddać w ręce specjalistów, którzy się Tobą zaopiekują i zadbają o Twoją formę. O tym jednak za chwilę.

Kiedy powrócić do ćwiczeń?

W pierwszych tygodniach po porodzie, czyli podczas połogu, nie powinno się wykonywać intensywnych ćwiczeń. Twoje ciało musi się zregenerować i dojść do siebie. W końcu dokonało czegoś niezwykłego – wydało na świat małego człowieka! Zadbaj więc o siebie, daj sobie czas na odpoczynek, a treningi zacznij dopiero wtedy, gdy Twoje ciało będzie na to w pełni gotowe. W tym momencie najważniejsze jest Twoje bezpieczeństwo.

Orientacyjny czas powrotu do treningów po porodzie wynosi 6 tygodni po porodzie naturalnym i 12 tygodni po cesarskim cięciu. Warto jednak skonsultować takie plany ze swoim lekarzem, oraz fizjoterapeutą uroginekologicznym, który oceni, w jakiej kondycji są Twoje mięśnie brzucha oraz mięśnie dna miednicy.

Pomocne hormony

Nie każdy ma świadomość, że do 6 miesięcy po porodzie organizm młodej mamy wytwarza hormony, które są odpowiedzialne za ułatwienie powrotu do formy. Warto więc mieć to na uwadze i rozpocząć treningi w momencie, kiedy już wszystko się zagoi i samopoczucie będzie sprzyjało. Dobrym pomysłem jest jednak oddanie się w ręce trenera personalnego, który dobierze ćwiczenia pod naszą kondycję i sytuację. Ćwicząc na własną rękę, można bowiem popełnić wiele błędów, które mogą przynieść więcej szkód, niż korzyści. Przykładem jest wykonywanie brzuszków czy ćwiczeń wzmacniających mięśnie skośne brzucha – być może od tego zaczęłybyśmy walkę o wysmuklenie tego obszaru ciała, a są to ćwiczenia niewskazane w okresie po ciąży.

Stopniowo i powoli

Nie kładź na siebie zbyt dużej presji czasu – powrócisz do formy. Nie musisz się spieszyć. To kwestia regularności jest tutaj kluczowa. Zwiększaj ilość i intensywność wykonywanych ćwiczeń, ale rób to stopniowo. Słuchaj swojego ciała, a także porad trenera. Dzięki temu:

  • poprawisz kondycję mięśni dna miednicy,
  • wzmocnisz mięśnie głębokie, dzięki czemu poprawisz swoją postawę,
  • rozładujesz stres i będziesz miała więcej energii,
  • wyrzut endorfin podczas treningu spowoduje lepsze samopoczucie,
  • łatwiej będzie Ci wrócić do pełni sprawności i wymarzonej formy.

Bezpieczny, a przy tym skuteczny trening

Chcąc zadbać o szybki i skuteczny, a przy tym bezpieczny powrót do formy, warto wziąć pod uwagę ofertę treningów EMS. Jest to metoda treningowa wykorzystująca elektrostymulację mięśni. Wywołuje kontrolowane (do 150 razy silniejsze, niż przy tradycyjnym treningu!) skurcze mięśni. Tym samym efekty widoczne są szybciej, a czas treningu jest znacznie krótszy. Tylko 20 minut w tygodniu! Zdecydowanie ułatwia to wygospodarowanie czasu na trening i zachowanie regularności.
Młoda mama, wybierająca trening EMS w Studio Synergy, oddaje się pod opiekę certyfikowanego trenera personalnego, który dba o dobranie odpowiednich, bezpiecznych i skutecznych ćwiczeń, troszcząc się przy tym o samopoczucie klientki. Treningi z elektrostymulacją są też szczególnie polecane dla osób po wszelkiego rodzaju kontuzjach i urazach, ze względu na silne oddziaływanie na wszystkie grupy mięśni, przy jednoczesnym braku obciążenia stawów. Są też doskonałą opcją dla kobiet, chcących w kontrolowany sposób rozpocząć treningi. Nie muszą obawiać się kontuzji i przetrenowania!

Zalety treningu EMS po ciąży

  • pobudza mięśnie do pracy,
  • wzmacnia również mięśnie głębokie (które trudno wzmocnić tradycyjnymi ćwiczeniami),
  • wpływa na stabilizację sylwetki,
  • pomaga pozbyć się bólu pleców,
  • ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej w obrębie brzucha,
  • pobudza krążenie krwi i limfy, stymulując procesy regeneracyjne skóry,
  • zapewniona jest stała opieka profesjonalnego trenera personalnego,
  • trening zajmuje tylko 20 minut w tygodniu!

Karmienie piersią

Karmienie piersią to ważna kwestia dla wielu kobiet. Na treningi EMS mogą przychodzić karmiące mamy – wyłączamy wtedy elektrody, które znajdują się w kamizelce na wysokości piersi. Dzięki temu nie dochodzi do nich impuls i cała ta okolica nie podlega stymulacji. Nie ma więc żadnego oddziaływania na proces laktacji.

Wypowiedź specjalistki

O wypowiedź w temacie powrotu do pełnej sprawności po ciąży poprosiliśmy mgr Dorotę Steczko, która jest fizjoterapeutką uroginekologiczną.

Każda kobieta po porodzie zauważa jak bardzo ciało zmieniło się pod wpływem ciąży. Niezależnie od tego, czy zmiany te są akceptowane, czy też marzymy o szybkim powrocie do formy sprzed 9 miesięcy – najistotniejsze w okresie poporodowym jest obserwować się, dać sobie czas i być świadomą swojego ciała.
Okres połogu, a czasem jeszcze wiele kolejnych miesięcy, to okres regeneracji. To, jak wygląda jego przebieg, zależy w ogromnej mierze od codziennych nawyków oraz podejmowanej przez kobietę aktywności ruchowej. Warto pamiętać, że jej podstawowym celem jest wspieranie kobiecego organizmu w tym wymagającym okresie, oraz pomoc w przywróceniu balansu mięśniowo-więzadłowego, aby niebawem móc bezpiecznie wprowadzić bardziej angażujący trening, pod okiem trenera.
Aktywność fizyczną warto zatem rozpocząć od spotkania z fizjoterapeutą uroginekologicznym. W gabinecie poza szczegółowym wywiadem medycznym zostanie przeprowadzona diagnostyka rozejścia mięśnia prostego brzucha (najczęściej przez USG), ocena postawy ciała oraz wszelkich blizn. Najprawdopodobniej zaproponowane zostanie także przezpochwowe badanie mięśni dna miednicy (jeśli pacjentka wyraża na nie zgodę), w celu oceny i nauki ich prawidłowej pracy. Na tej podstawie wprowadzane są pierwsze celowane ćwiczenia. Gdy równowaga w ciele zostaje przywrócona, a kobieta potrafi świadomie angażować mięśnie głębokie i nie wykonuje bezdechu lub parcia podczas ćwiczeń – zaczynamy myśleć o rozszerzeniu możliwości treningowych. Tutaj naprzeciw wychodzi trening EMS!
Warto pamiętać, że trener jest po to, by pomóc, dlatego zawsze warto szczerze omówić jaki jest nasz cel i czy jest coś, co po ciąży szczególnie nas interesuje lub niepokoi. Na tej podstawie trening prowadzony jest w sposób indywidualny i dostosowany do potrzeb oraz ze szczególną uważnością na zgłaszane problemy (np. rozejście mięśnia prostego brzucha lub wysiłkowe nietrzymanie moczu).

Na zakończenie kilka ważnych słów: Twoje ciało dokonało niezwykłej rzeczy. Bądź dla siebie wyrozumiała. Pamiętaj, że robisz to przede wszystkim dla siebie – dla swojego lepszego samopoczucia i dla wzmocnienia ciała. Silna i szczęśliwa mama, to szczęśliwe dziecko! Efekty wizualne przyjdą w miarę upływu czasu – jesteśmy w stanie Ci to zagwarantować. Zapraszamy na trening wprowadzający.

error: Kopiowanie treści jest zablokowane