Czy warto wykluczyć mięso z diety osoby trenującej?

Odżywianie, Trening Personalny, Zdrowie - 24 lutego 2022
zdjecie do artykulu min 1

Coraz więcej osób jest świadomych, jak negatywnie wysokie spożycie mięsa i nabiału wpływa nie tylko na ich zdrowie, ale również na środowisko. Hodowla zwierząt lądowych przyczynia się do bardzo dużej emisji dwutlenku węgla do atmosfery, a odpady hodowlane do zanieczyszczania gruntów i wód. Z kolei rybołówstwo zakrojone na zbyt dużą skalę powoduje wymieranie ryb i powstawanie martwych stref w oceanach i morzach. Z niniejszego artykułu dowiesz się jednak, jak ograniczenie lub zaprzestanie spożywania mięsa wpłynie bezpośrednio na Ciebie i Twój organizm.

Najnowsze wytyczne dotyczące zdrowej diety

Według najnowszych standardów, podstawę zbilansowanej diety stanowią produkty pochodzenia roślinnego. Ilość mięsa w diecie nie powinna przekraczać pół kilograma tygodniowo. Rośliny są bowiem w stanie dostarczyć nam wystarczającej ilości białka, witamin, mikro- i makroelementów oraz aminokwasów. Klucz do sukcesu stanowi odpowiednie ułożenie diety, które – przy obecnie dostępnej ilości informacji – nie jest wcale trudne.

Jak ograniczenie mięsa wpływa na organizm?

Decydując się na przejście na weganizm, znacznie zmniejszamy ryzyko zachorowania na raka jelita grubego czy choroby układu krwionośnego. Weganie są też bardziej odporni na choroby cywilizacyjne, takie jak cukrzyca czy alergie. Stosując dietę bazującą w głównej mierze na roślinach, spożywamy na co dzień spore ilości warzyw i owoców, które są bogate w witaminy i mikroelementy. Ma to pozytywny wpływ na naszą cerę i włosy – co jest pozytywnym “efektem ubocznym”, nie tylko dla kobiet.

Rynek bezmięsnych produktów

Z racji tego, że na ograniczenie lub całkowitą rezygnację ze spożywania mięsa decyduje się coraz większy odsetek ludzi, producenci żywności wychodzą z propozycjami coraz to nowych i ciekawych zamienników. Również restauracje poszerzają swoje menu o wiele wegetariańskich i wegańskich opcji. Zarówno w Internecie, jak i na księgarnianych półkach znaleźć możemy dużo inspiracji i przepisów. Jeśli więc macie w sobie choć odrobinę chęci, by zmniejszyć ilość spożywanych produktów odzwierzęcych – gwarantujemy, że czeka Was przyjemna przygoda odkrywania nowych smaków i tekstur, a także lepszego samopoczucia! Dodatkowo warto podkreślić, że opieranie się w głównej mierze na warzywach, owocach, kaszach i tym podobnych, znacznie obniża rachunki za zakupy spożywcze. Dieta wegańska jest wbrew powszechnemu przekonaniu znacznie tańsza.

Jaki wpływ ma ograniczenie lub wykluczenie mięsa z diety osoby aktywnej fizycznie?

Mięso i produkty pochodzące od zwierząt, takie jak mleko, sery czy jajka, powodują często po jedzeniu poczucie bycia nieprzyjemnie pełnym. Po spożyciu dań o sporej zawartości odzwierzęcego tłuszczu możemy odczuć zmęczenie, ospałość i ociężałość. Wegańskie dania dostarczają z kolei wielu prozdrowotnych korzyści, przy jednocześnie ułatwionej kontroli uczucia sytości. Prowadzi to do bardziej świadomego jedzenia i lepszego, lżejszego samopoczucia – co przekłada się na zdecydowanie wyższy poziom energii do podejmowania aktywności fizycznej.

Trener personalny Studia Synergy, Tomek, zapytany o opinię z punktu widzenia trenera i osoby aktywnej fizycznie, podkreśla:
“Zdecydowanie warto rozważyć ograniczenie spożycia mięsa w codziennej diecie. Polska kuchnia opiera się na produktach odzwierzęcych w dużej mierze – obiad bez mięsa ciężko sobie wręcz wyobrazić. Tymczasem mięso doprowadza do stanów zapalnych w organizmie, co przekłada się na różnego rodzaju choroby. Jakość produktów odzwierzęcych w sklepach pozostawia obecnie wiele do życzenia, jedząc je dostarczamy sobie niestety wiele toksyn. Zmniejszenie ilości takich produktów w codziennej diecie prowadzić więc będzie do szybszej regeneracji organizmu, lepszego samopoczucia, większej ilości energii i lepszego myślenia. Jednocześnie warto zaznaczyć, że efekty treningowe siłą rzeczy zawsze będą lepsze, kiedy się zdrowo odżywiamy. Chciałbym jeszcze uczulić, że jedzenie mięsa bezpośrednio przed treningiem nie jest wskazane, bo obciąża układ trawienny i w rezultacie nie ma siły na trening”.

Jeśli chcecie odbyć trening EMS, który jest znacznie krótszy i angażuje mięśnie i powoduje do 150 razy więcej skurczów mięśni niż klasyczny trening, a przy okazji porozmawiać z naszymi trenerami personalnymi o swojej diecie, składzie Waszego ciała i sposobie osiągania wymarzonych celów sylwetkowych i zdrowotnych – zapraszamy na trening wprowadzający!

Beata Sitarz
Studio Synergy

error: Kopiowanie treści jest zablokowane