Czym są kwasy omega-3 i jaką rolę odgrywają w organizmie?

Odżywianie, Zdrowie - 27 lutego 2020
kwasy omega 3

Dbanie o prawidłowy poziom kwasów omega-3 jest ważny dla każdego człowieka bez względu na wiek i poziom aktywności fizycznej. Niedobór tego tłuszczu sprawia, że jesteśmy bardziej narażeni na niektóre choroby oraz możemy zacząć się skarżyć na problemy ze wzrokiem, stanem skóry czy obniżoną odporność.

Kwasy omega-3 – czym są?

Kwasy omega-3 stanowią budulec naszych komórek, a ich obecność w organizmie jest niezbędna do jego prawidłowego funkcjonowania. Mówiąc dokładniej, należą one do grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych(NNKT), razem z kwasami omega-6. Tłuszcze w naszej diecie są niezwykle ważne, ponieważ dostarczają nam energii oraz witamin. W dalszej części artykułu wymieniamy ich najważniejsze funkcje.

Działanie kwasów omega–3 w organizmie 

Kwasy omega-3 wykazują korzystne działanie na szereg układów, w tym na układ krwionośny, oddechowy, pokarmowy i odpornościowy. Ich właściwy poziom w organizmie zmniejsza ryzyko zachorowania na Alzheimera, na choroby nowotworowe oraz cukrzycę. Do ich niewątpliwych zalet należy również to, że wspomagają serce, krążenie krwi, łagodzą bóle oraz są pomocne w utrzymaniu w normie poziomu dobrego cholesterolu (HDL) oraz obniżają poziom złego (LDL). Warto również wiedzieć, że kwas omega-3 ma za zadanie zapewnić prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu, dlatego ciężarne kobiety powinny zwrócić uwagę, aby nie zabrakło go w ich diecie. 

W jakich produktach można je znaleźć?

Do najlepszych źródeł kwasów omega-3 należą orzechy, oleje roślinne (np. w smalcu, oleju słonecznikowym i kukurydzianym, oliwie z oliwek oraz miękkich margarynach), nasiona oraz ryby. Można je spotkać w nasionach chia oraz siemieniu lnianym. Źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych są również migdały i skorupiaki. Jeśli chcesz zachować odpowiedni poziom kwasów omega-3 w organizmie, jedz regularnie ryby, w szczególności takie jak:

  • sardynki, 
  • dorsz, 
  • łosoś, 
  • śledzie, 
  • tuńczyk, 
  • makrela. 

Kwasy omega-3 a szczupła sylwetka 

Ten punkt może być nieco zaskakujący, jednak warto wiedzieć, że zadbanie o równowagę ilości kwasów tłuszczowych w naszych organizmach może nie tylko uchronić nas przed wieloma chorobami, ale i w dalszym etapie również pomoże utrzymać szczupłą sylwetkę. Trzeba jednak podkreślić, że celem diety omega nie jest redukcja tkanki tłuszczowej – jest to jej niejako efekt uboczny, który może przyjść po dłuższym czasie. Niemniej warto wiedzieć, że najczęściej w naszym jadłospisie dominują kwasy omega-6 przy jednoczesnym niedoborze kwasów omega-3. Prawdą również jest,  że każdy nadmiar szkodzi – tak samo jest w przypadku kwasów omega-3, których nadwyżka w organizmie może być przyczyną otyłości. 

Kiedy przyjmować kwasy omega-3?

Przyjmowanie kwasów omega-3 jest ważne, aby zachować zdrowie i dobrą kondycję organizmu. Suplementacja może być wskazana w przypadku sportowców. Nie da się ukryć, że każda intensywna aktywność fizyczna, do której należy również trening EMS, w efekcie kończy się dużym zmęczeniem i osłabieniem. Zamiast czekać na minięcie uciążliwych objawów, można przyjąć kwas omega-3, który pozytywnie oddziałuje na proces regeneracji mięśni. Dzieje się tak dlatego, że tłuszcz ten wpływa wzmacniająco na błony komórkowe. Więcej informacji na temat „zakwasów” oraz sposobach na nie znajdziesz w naszym artykule: Regeneracja mięśni po treningu EMS.

error: Kopiowanie treści jest zablokowane