Glukoza w diecie osób aktywnych fizycznie

Odżywianie, Zdrowie - 3 grudnia 2018
dieta aktywnosc

Wielu osobom glukoza kojarzy się przede wszystkim z cukrzycą. Podwyższony poziom tego cukru we krwi świadczy bowiem o zaburzeniach w procesie produkcji insuliny. Trzeba przy tym pamiętać, że pełni ona w naszym organizmie szereg ważnych funkcji i jest jednym z głównych składników energetycznych.

Funkcje glukozy w organizmie

Powstanie glukozy jest związane z trawieniem węglowodanów i jest ona gromadzona u człowieka w wątrobie. Człowiek może funkcjonować przy minimalnej podaży węglowodanów, ponieważ dzięki procesowi glukoneogenezy nasze organizmy w czasie dłuższego głodu są w stanie ją same wytworzyć. Dlaczego obecność glukozy w organizmie jest tak istotna? Poniżej jej główne funkcje:

  • daje energię do działania,

  • odpowiada za pracę układu nerwowego,

  • wspomaga działanie mózgu,

  • bierze udział w procesie produkcji hormonów, białek i tłuszczów.

Do prawidłowego działania mózg potrzebuje około 160-120 gram cukru, a resztę czerwone krwinki.

Glukoza w diecie

Można przyjąć, że powinniśmy spożywać około 150-160 gram węglowodanów dziennie, by odpowiedzieć na potrzeby naszego organizmu i nie doprowadzić do zjawiska hipoglikemii. Taka ilość sprzyja właściwej pracy układu nerwowego i pracy tarczycy (chociaż badania wykazują, że dla niedoczynności tarczycy istotniejszy jest deficyt kaloryczny). Najczęstsze przyczyny podwyższonego poziomu glukozy we krwi to:

  • cukrzyca I, II,

  • stany zapalne lub rak trzustki,

  • zażywanie niektórych leków,

  • życie w ciągłym stresie,

  • nieprawidłowości w pracy nadnerczy lub przysadki mózgu.

Niewłaściwy i niepoddany leczeniu poziom glukozy we krwi może prowadzić do wielu chorób i problemów zdrowotnych min.: chorób serca, ślepoty, stopy cukrzycowej, odwodnienia.

Ile glukozy powinni przyjmować sportowcy?

Powyższe wartości glukozy nie będą wystarczające dla osób uprawiających trening EMS lub każdą inną aktywność fizyczną. Od czego w tym przypadku zależy zalecany poziom cukru we krwi? Otóż od wielu czynników, w tym:

  • rodzaju wysiłku,

  • intensywności treningu,

  • wagi ciała,

  • genotypu.

Jeśli nie jesteś zawodowym sportowcem, podaż węglowodanów w wysokości 200 gramów jest wystarczająca. Taka ilość nie sprawi także, że pojawią się niechciane nadprogramowe kilogramy. W dodatku personalny trening EMS jest skutecznym sposobem na uzyskanie i zachowanie wymarzonej sylwetki.

error: Kopiowanie treści jest zablokowane