Jak bezpiecznie wrócić do formy po kontuzji?

Trening Personalny, Zdrowie - 31 marca 2022
10

Każdemu z nas może przytrafić się kontuzja. Wykluczenie z aktywności fizycznej bywa ciężkie, jednak zanim postanowisz do niej powrócić  – skonsultuj się z lekarzem. To jego wskazówki co do czasu gojenia się urazu i okresu, który należy przeznaczyć na odpoczynek i regenerację uszkodzonych tkanek, są najważniejsze.

W celu skrócenia okresu rehabilitacji i dojścia do pełnej sprawności, warto również zasięgnąć rady fizjoterapeuty, który zastosuje ćwiczenia usprawniające, a także zleci nam wykonywanie ich w domowych warunkach. Następnym krokiem powinna być konsultacja z trenerem personalnym, który wyjaśni, na co należy zwrócić uwagę w trakcie pierwszych treningów po kontuzji. Zaplanuje również taki zestaw ćwiczeń, które będą bezpieczne w procesie powracania do pełnej sprawności. Pamiętaj jednak, że nie powinieneś zaczynać intensywnych treningów, zanim sztywność i ból nie ustąpią. 
Samą kontuzję można podzielić na etapy, dzięki czemu łatwiej zrozumieć, jak przebiega proces wracania do pełni sił.

Etap 1 – wystąpienie kontuzji

W pierwszych dniach po wystąpieniu kontuzji należy skupić się na umożliwieniu kontuzji/uszkodzeniu/ranie pełnego czasu gojenia. Ten okres ustalany jest przez lekarza. Pełne wygojenie rany jest priorytetem – bez tego nie ruszymy dalej. A jeśli ruszymy, to czeka nas zdecydowanie dłuższy proces dochodzenia do siebie. 
Gojenie przyspieszają dodatkowo różne metody fizjoterapeutyczne, zawierające ćwiczenia, masaże, zabiegi z działu medycyny fizykalnej (elektroterapia, terapia ultradźwiękami czy terapia laserowa) oraz zabiegi balneologiczne (sauna, krioterapia, kąpiele solankowe – zależnie od rodzaju urazu).

Etap 2 – budowanie i wzmacnianie

Po wygojeniu urazu, przechodzi się płynnie do budowania i wzmacniania uszkodzonych mięśni oraz zapobiegania trwałym przykurczom. Pomocne są tutaj zabiegi usprawniające powrót do funkcjonowania i zwiększające funkcje mięśni i stawów – konkretne ćwiczenia usprawniające, elektrostymulacja mięśniowa, zabiegi zmniejszające napięcie mięśni i przykurczy, masaże i automasaże oraz terapie tkankowo-powięziowe. Wprowadzać można także formy aktywności ruchowej wykonywane w odciążeniu, np. basen. W tym etapie stosuje się także różne przedmioty wspomagające przywrócenie prawidłowego funkcjonowania stawów bądź mięśni, takie jak opaski uciskowe, ortezy.

Etap 3 – przywrócenie pełnej sprawności

Ostatni etap przynosi prawdopodobnie najwięcej radości i satysfakcji – wiemy bowiem, że do pełnej sprawności w stawie czy mięśniu dzieli nas już niewiele. Przywrócenie prawidłowych funkcji odbywa się poprzez stopniowe zwiększanie intensywności ćwiczeń – stabilizacyjnych, izometrycznych i oporowych.

Trener personalny Studia Synergy i student fizjoterapii, Stasiek, zapytany o metody powracania do formy po kontuzji, jako jedną z lepszych wymienia trening EMS:
“Jest to innowacyjna metoda, wywodząca się z fizjoterapii, która przyspiesza proces powrotu do właściwego funkcjonowania po kontuzji. EMS może być wykorzystany jako bodziec do poprawy aktywności i siły mięśni. Stosujemy go w późniejszych etapach leczenia po kontuzji – możemy go wprowadzić od momentu zagojenia się rany/urazu. Może być stosowany jako samodzielna jednostka treningowa lub jako dodatek do innych aktywności, mających doprowadzić do stanu sprzed kontuzji”.

Zalety elektrostymulacji mięśni w powrocie do formy

Elektrostymulacja wywołuje zewnętrzne napięcie mięśnia. Stanowi więc dodatkową stymulację, bez konieczności używania obciążeń zewnętrznych w postaci ciężaru. To powoduje, że nie występują przeciążenia negatywnie oddziałujące na stawy. 

Ponadto, trening EMS w Studio Synergy odbywa się pod opieką certyfikowanego trenera personalnego, który indywidualnie dostosowuje wykonywane ćwiczenia do poziomu zaawansowania i możliwości osoby trenującej. W przypadku powrotu do aktywności po kontuzji, trener może zaproponować najskuteczniejsze sposoby na odzyskanie formy. Ma również możliwość stopniowego zwiększania intensywności ćwiczeń, w zależności od odczuć. 

Trening EMS pomaga w procesie dochodzenia do pełni sprawności poprzez: 

  • wzmacnianie mięśni głębokich oraz całego gorsetu mięśniowego, co przyczynia się do zapobiegania nawrotom kontuzji bądź kolejnym kontuzjom, 
  • aktywację mięśni, osłabionych na skutek kontuzji oraz stopniowe zwiększanie siły tych mięśni,
  • równomierne wzmocnienie całego ciała i wyrównanie napięć mięśniowych, zaburzonych w trakcie urazu,
  • kompleksowe wzmocnienie siły wszystkich mięśni.

Jeśli więc doznałeś kontuzji i znajdujesz się w etapie powrotu do pełni sprawności, zapraszamy na trening EMS! Dzięki bezpiecznym ćwiczeniom w odciążeniu i stymulacji ciała impulsami, wzmocnisz cały układ mięśniowy wraz z mięśniami głębokimi, co przełoży się na znaczne skrócenie okresu powrotu do formy. 

Beata Sitarz
Studio Synergy

error: Kopiowanie treści jest zablokowane