Jak chodzenie w szpilkach wpływa na zdrowie?

Zdrowie - 21 sierpnia 2018
chodzenie w szpilkach

Chodzenie w szpilkach sprawia, że nogi stają się smuklejsze i dłuższe, a kobiety czują się elegancko i atrakcyjnie. Nie da się jednak ukryć, że często zakładanie wysokich butów ma zły wpływ na stan zdrowia. Jednym ze sposobów radzenia sobie z problemami z bólem pleców i kręgosłupa jest trening EMS. Jak jeszcze możesz sobie pomóc w walce z konsekwencjami zakładania szpilek?

Konsekwencje częstego chodzenia w szpilkach

  1. Ból stóp.
    Szpilki mają to do siebie, że mają być przede wszystkim efektowne i podkreślać kobiecą urodę, a nie zapewniać komfort podczas chodzenia. Efektem są więc często obolałe, napuchnięte stopy, a czasem także deformacje śródstopia. Chodzenie w szpilkach zwiększa ryzyko także innych deformacji, takich jak halluksy, czy płaskostopie. Inną kwestią są także palce – w szpilkach są bardziej narażone na nacisk, co może prowadzić do ich odrętwienia.
  2. Problemy z kręgosłupem.
    Chodzenie w szpilkach sprawia, że kręgosłup jest nadmiernie obciążony, przez co nienaturalnie się wygina. Oprócz bólu pleców i karków, konsekwencją tego jest powstanie nieprawidłowych krzywizn (np. lordozy lub hiperlorodozy).
  3. Utrudnione krążenie.
    Tak jak już zostało wspomniane, stopy w szpilkach są nadmiernie ściśnięte, co w konsekwencji zaburza krążenie krwi w nogach. Noszenie szpilek o wysokości obcasa powyżej 7,5 centymetra, powoduje wzrost ciśnienia w naczyniach krwionośnych, co prowadzi do obrzęków i bolesności kończyn.
  4. Bóle kolan.
    Chodzenie w szpilkach wymusza na kobiecie większe napięcie mięśni i ścięgien, co może prowadzić w efekcie do deformacji chrząstki stawowej i szybszego zużycia torebki stawowej i więzadeł.

Czy rezygnacja ze szpilek jest konieczna?

Częste noszenie szpilek może mieć przykre konsekwencje dla zdrowia, ale nie oznacza ta konieczności całkowitej rezygnacji z nich. Względnie bezpieczną dla ciała wysokością obcasa jest 5 centymetrów, ale również nie są takie buty przeznaczone do codziennego użytkowania. Przy kupnie butów szukaj raczej tych, których obcas jest zlokalizowany na środku pięty – stopa zyska odpowiednie podparcie.

Ważne są także odpowiednie ćwiczenia fizyczne – personalny trening EMS wzmocni brzuch oraz górny odcinek pleców, który od noszenia wysokich butów, może być słabszy (kifoza piersiowa). Elektrostymulacja mięśni pomoże w walce z bólem pleców, a co ważne, nie spowoduje przy tym dodatkowych obciążeń.

error: Kopiowanie treści jest zablokowane