Jak wzmocnić odporność na jesień? Garść porad.

Odżywianie, Trening Personalny, Zdrowie - 20 października 2022
artykul grafika 1 3

Mimo, że ostatnie dni rozpieszczają nas piękną i słoneczną jesienną pogodą, to poprzedni miesiąc był wyjątkowo ponury i deszczowy. Prognozy wskazują na to, że w najbliższych dniach wrześniowa aura powróci – a wraz z nią przeziębienia, zatkane nosy i zachrypnięty głos. Jak wzmocnić organizm i przygotować go do walki z infekcjami?

DIETA

Podstawowym elementem budowania odporności jest dostarczanie organizmowi odpowiednich mikro i makroelementów oraz składników odżywczych. Ważne jest zatem dbanie o zdrową, dobrze zbilansowaną dietę. Co powinno się w niej znaleźć?

  • Witamina C – pomaga w zwalczaniu infekcji. Znajduje się m.in. w cytrusach, natce pietruszki, soku z malin, rokitnika, czarnego bzu, aronii, czarnej porzeczki czy dzikiej róży. 
  • Beta karoten (prowitamina A) – chroni błony śluzowe układu oddechowego przed przenikaniem do nich bakterii i wirusów. Jego źródłem są zielone, żółte i pomarańczowe warzywa, a także żółtka jaj i mleko.
  • Jogurt naturalny, kefir, kiszonki – zawierają naturalne probiotyki, wpływające prozdrowotnie na jelita, które są jedną z barier chroniącą organizm przed zarazkami.
  • Warzywa i owoce – warto dbać o jedzenie ich w dużej ilości w każdej porze roku, jednak jesienią, dbając o wzmocnienie odporności, mamy do tego dodatkową motywację. Obfitują one bowiem w antyoksydanty, które walczą z wolnymi rodnikami i sprzyjają tym samym naszej odporności.
  • Czosnek – jest źródłem antyoksydantów oraz bierze udział w produkcji nowych limfocytów, których zadaniem jest usuwanie z organizmu różnych patogenów.
  • Imbir – działa na system immunologiczny, rozgrzewa i pomaga przy detoksykacji organizmu. Pomaga na objawy infekcji górnych dróg oddechowych, takich jak kaszel, ból gardła i oskrzela.
  • Miód – posiada działanie antybiotyczne, przeciwzapalne i wykrztuśne. Naturalnie wspiera system odpornościowy, dostarczając do organizmu witaminy A, C i E oraz enzymy i związki polifenolowe.

CIEPŁE WYWARY I NAPARY

Podstawę jesiennej diety powinny stanowić ciepłe, rozgrzewające posiłki. Dobrym pomysłem na obiad będą więc zupy – kolorowe, aromatyczne i pełne witamin. Można w nich w łatwy sposób zgromadzić mnóstwo cennych składników odżywczych.

Warto także zastąpić zimne napoje rozgrzewającymi herbatkami czy naparami z ziół. Ciepłe napoje w chłodne dni nie tylko rozgrzewają, ale także relaksują. Zioła wykazują do tego właściwości prozdrowotne, warto więc sięgnąć po lipę, rumianek, pokrzywę czy melisę. Jeśli natomiast mamy ochotę na zwykłą, czarną herbatę – dodajmy do niej miód, imbir i plasterki cytryny. Wzbogacimy ją tym samym o nieco witamin, mikroelementów i enzymów. 

SEN I WYPOCZYNEK

Niewystarczająca ilość snu niekorzystnie wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu, a co za tym idzie – na naszą odporność. Przemęczony organizm jest bardziej narażony na wszelkiego rodzaju infekcje. Dorosły człowiek potrzebuje średnio 8 godzin snu. Sen wywiera istotny pozytywny wpływ na układ immunologiczny. Podczas snu głębokiego wzrasta liczba limfocytów. Są one odpowiedzialne za wytwarzanie przeciwciał i ochronę układu odpornościowego.

Nasze zdrowie, a więc też odporność, osłabiają również sytuacje stresowe i prowadzenie życia pełnego napięcia. System obronny organizmu jest bowiem ściśle związany z systemem nerwowym, a zdenerwowanie zakłóca ich współpracę. Warto więc codziennie poświęcić chwilę na relaks, odprężenie i wyciszenie.

Dla jeszcze silniejszego wzmocnienia organizmu i uodpornienia go na potencjalne infekcje polecana jest zmiana klimatu. Wyjazd nad morze czy w góry sprawia, że organizm stara się zaadaptować do nowych warunków, co zwiększa jego wydolność. Do domu powrócimy więc zregenerowani, z organizmem silniej broniącym się przed chorobami.

RUCH

Mimo, że w okresie jesienno-zimowym aura zdecydowanie nie zachęca do aktywności fizycznej, to warto się przełamać i zadbać o odpowiednią ilość ruchu. 

Spacery na świeżym powietrzu pomagają w zaaklimatyzowaniu organizmu do panujących obecnie warunków. Poprawiają także wydolność oddechową i krążenie. Warto jednak zdecydować się też na aktywność, która znacznie zwiększy tętno – w jej trakcie wydzielą się hormony pobudzające układ odpornościowy, dodatkowo z organizmu usuwane będą toksyny. Ruch pozwala także zwalczać codzienny stres, co jest znaczącym krokiem w poprawie jakości życia, samopoczucia i walki o odporniejszy na szkodliwe czynniki zewnętrzne organizm!

Jeśli na co dzień masz mało czasu i szukasz treningu, który pozwoli Ci zadbać o wzmocnienie ciała i lepszą odporność przy mniejszym nakładzie czasu niż tradycyjne formy treningowe, to koniecznie sprawdź trening EMS!

Silne i zdrowe ciało jest znacznie odporniejsze na choroby. Warto mieć to z tyłu głowy i podejść holistycznie do dbania o siebie – nie tylko na jesień!

Beata Sitarz
Studio Synergy

error: Kopiowanie treści jest zablokowane