Blog

Jak zadbać o jakość snu i dlaczego warto to zrobić?

Krzysiek Knutelski
Blog

Jak zadbać o jakość snu i dlaczego warto to zrobić?

Krzysiek Knutelski

Sen to nie tylko czas na odpoczynek, ale także kluczowy czynnik wpływający na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Odpowiednia ilość i jakość snu przekłada się na koncentrację, pamięć, nastrój, odporność organizmu, a nawet… wagę.

Ile snu potrzebujemy?

Zapotrzebowanie na sen jest kwestią indywidualną i zmienia się z wiekiem. Noworodki potrzebują aż 14-17 godzin snu na dobę do odpowiedniego rozwijania się, przedszkolaki 10-13 godzin, a dorośli 7-9 godzin. Osoby starsze mogą potrzebować nieco mniej snu, około 7-8 godzin. Wynika to chociażby z mniejszej aktywności w ciągu dnia.

Jak spać efektywnie?

  1. Usystematyzuj swój sen.
    Staraj się chodzić spać reuglarnie. Zasypiaj o podobnych godzinach i budź się śpiąc podobną ilość godzin. Pozwól przyzwyczaić się swojemu organizmowi do pewnej rutyny.
  2. Zadbaj o odpowiedni komfort snu.
    Wybierz odpowiedni materac i poduszkę, zapewnij w sypialni odpowiednią temperaturę i zaciemnienie. Zasłoń okna, przewietrz pomieszczenie i wyłącz źródła niepotrzebnego światła.
  3. Unikaj stymulatorów przed snem.
    Kofeina i nikotyna moga utrudniać zasypianie i spłycać sam sen. To o czym warto pamiętać, to fakt, że teina i kofeina to dokładnie ten sam związek. Jak więc można się łatwo domyślić, picie herbaty przed snem to również zły pomysł. 
  4. Zrelaksuj się przed snem.
    Weź ciepłą kąpiel, poczytaj książkę lub posłuchaj uspokajającej muzyki.
  5. Unikaj ekranów przed snem.
    Niebieskie światło emitowane przez ekrany smartfonów i komputerów może negatywnie wpływać na jakość snu.

Dlaczego dobry sen jest tak ważny?

Dobry sen, to przede wszystkim poprawa zdrowia. Podczas spania produkujemy znacznie więcej białych krwinek, które chronią organizm przed infekcjami.
Co więcej, dzięki odpowiedniej dawce jakościowego snu, możemy wpłynąć korzystnie na naszą koncentrację, pamięć, zdolności poznawcze, ale i nastrój. Każdy z nas doświadczył problemów z powyższymi aspektami naszego życia, przy skrajnym „niedospaniu”. Wtedy jednak jasno widzimy przyczynę problemu.

Kiedy jednak śpimy 7-8h zakładamy, że wszystko powinno być w porządku. Nie zwracając kompletnie uwagi na jakość snu.

Co ważne w kontekście tego, czym zajmujemy się w Studio Synergy – sen wpływa na naszą wagę. Istnieją dowody naukowe, mówiące o tym, że głodni chętniej podjadamy, jesteśmy mniej aktywni w ciągu dnia i łatwiej nam złamać postanowienia.

Dbanie o odpowiednią ilość i jakość snu to inwestycja w nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Stosując proste zasady higieny snu, możemy znacząco poprawić jakość swojego życia.

POdsumowanie

Jakość snu to bardzo zaniedbywany czynnik. Wiele osób w ogóle nie zdaje sobie sprawy jak wpływa ona na codzienne życie. Powyższe porady mogą zmienić Twoje funkcjonowanie, jednak pamiętaj, że jeśli borykasz się z notorycznym zmęczeniem lub kłopotami ze snem – zwróć się po pomoc do specjalisty!

Powrót do bloga

Trening EMS

Dla zapracowanych i dla poszukujących zdrowia oraz sylwetki bez zbędnego wysiłku!

umów trening

Zobacz gdzie jesteśmy

Sprawdź czy jesteśmy już blisko Twojego miejsca zamieszkania lub Twojej pracy.

nasze studia
Krzysiek Knutelski

Trening EMS

Dla zapracowanych i dla poszukujących zdrowia oraz sylwetki bez zbędnego wysiłku!

umów trening

Zobacz gdzie jesteśmy

Sprawdź czy jesteśmy już blisko Twojego miejsca zamieszkania lub Twojej pracy.

nasze studia

Newsletter

Nie pozwól, by ważne informacje Cię ominęły. Bądź na bieżąco z wszystkimi nowościami! Zapisz się do naszego newslettera.

Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19