Blog

Jaki tłuszcz do smażenia wybrać?

Krzysiek Knutelski
Blog

Jaki tłuszcz do smażenia wybrać?

Krzysiek Knutelski

Smażenie to popularna metoda obróbki termicznej potraw, która pozwala na wydobycie ich smaku i aromatu. Niestety, nie każdy tłuszcz nadaje się do tego celu. Wybór odpowiedniego oleju lub masła ma kluczowe znaczenie dla smaku, ale i przede wszystkim dla zdrowia!

Na czym nie smażyć?

Zacznijmy nieco przewrotnie od tych olejów, na których smazyć zdecydowanie się nie powinno.

  1. Masło klarowane
    Powszechnie uznawane niegdyś za świetny tłuszcz do smażenia, bo w przeciwieństwie do zwykłego masła, ma wysoką temperaturę dymienia . Masło klarowane zawiera jednak dużo tłuszczy nasyconych. Efektem jest zwiększone ryzyko otyłości, czy cukrzycy.
  2. Smalec
    Tłuszcz zwierzęcy, który co prawda ma neutralny smak, potrawy wchłaniają go dość powoli i w dodatku jest stabilny termicznie, jednak ilość jego wad jest szalenie większa i ma większe znaczenie. Po obróbce termicznej smalec obfituje w utleniony cholesterol o bardzo szkodliwym działaniu.
  3. Olej palmowy
    Co prawda nadaje się do smażenia, jednak może podnosić poziom cholesterolu LDL, który zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Na jakim oleju można smażyć?

Spośród dostępnych opcji najbardziej sensowne wydają się być dwie.

  1. Oliwa z oliwek
    Bez zaskoczenia – jedną z nich jest oliwa z oliwek. Ten cieszący się dobrą sławą tłuszcz zawiera duże ilości kwasów jednonienasyconych. Sprawia to, że jest bardzo stabilna termicznie i co ciekawe – nawet po wielu godzinach smażenia – jej jakośc nie spada w znaczący sposób.
  2. Olej rzepakowy
    Ta informacja może być już dla wielu zaskoczeniem. Jednak olej rzepakowy to również niezły wybór do smażenia. Jednak mając wybór między nim a oliwą z oliwek – nadal lepiej wybrać ten drugi produkt.

Podsumowanie

Z uwagi na dużą zawartość kwasów omega 3, olej lniany czy olej rzepakowy może być fantastycznym wyborem, jeśli szukamy tłusczu do sałatek, sosów czy innych potraw przyrządzanych na zimno. Jednak podczas smażenia, najlepszym wyborem będzie zdecydowanie oliwa z oliwek.

Powrót do bloga

Trening EMS

Dla zapracowanych i dla poszukujących zdrowia oraz sylwetki bez zbędnego wysiłku!

umów trening

Zobacz gdzie jesteśmy

Sprawdź czy jesteśmy już blisko Twojego miejsca zamieszkania lub Twojej pracy.

nasze studia
Krzysiek Knutelski

Trening EMS

Dla zapracowanych i dla poszukujących zdrowia oraz sylwetki bez zbędnego wysiłku!

umów trening

Zobacz gdzie jesteśmy

Sprawdź czy jesteśmy już blisko Twojego miejsca zamieszkania lub Twojej pracy.

nasze studia

Newsletter

Nie pozwól, by ważne informacje Cię ominęły. Bądź na bieżąco z wszystkimi nowościami! Zapisz się do naszego newslettera.

Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19