Regeneracja mięśni po treningu EMS

Trening Personalny, Zdrowie - 10 maja 2018
zakwasy trening ems

Sprawdzone sposoby na zakwasy po ćwiczeniach

Nieregularna lub zbyt intensywna aktywność fizyczna może zakończyć się dokuczliwym bólem mięśni, nazywanym potocznie zakwasami. Dyskomfort po treningu może skutecznie zniechęcić do powrotu do ćwiczeń, dlatego warto zapoznać się z kilkoma zasadami, aby go zminimalizować i tym samym odczuwać wyłącznie radość i satysfakcję z podjętego wysiłku.

Czym są zakwasy

Wbrew obiegowym opiniom za ból i skurcze mięśni po ćwiczeniach nie jest odpowiedzialny kwas mlekowy. Przekonanie to obaliły badania, które wykazały, że ten produkt uboczny metabolizmu jest wypłukiwany przez krew w przeciągu 1-2 godzin po wysiłku, czyli znacznie wcześniej, niż zaczynamy odczuwać zakwasy.

Za przyczynę zakwasów, czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego (DOMS – delayed onset muscle soreness), uznaje się mikrouszkodzenia mięśni, które nie były wystarczająco przygotowane na forsowne ćwiczenia. Ból pojawia się zazwyczaj następnego dnia (chociaż może pojawić się nawet po trzech dobach) i utrzymuje się przez około 5-7 dni. Chociaż jest to deprymujące i męczące, to jednak zakwasy są zupełnie naturalnym zjawiskiem – mięśnie potrzebują czasu na regenerację i wzmocnienie.

Sposoby na zakwasy

Na ból mięśni po wysiłku fizycznym dobrze działa ciepło – szczególnie polecana jest wizyta w saunie. Pobyt w saunie pomaga w zrelaksowaniu się i usprawnia krążenie. Pamiętać jednak należy, że wysoka temperatura może nas dodatkowo osłabić, dlatego nie powinno się do niej wybierać od razu po ćwiczeniach. W walce z zakwasami dobrze sprawdzają się także ciepłe kąpiele, kompresy i naprzemienne prysznice. Dokuczliwy ból mięśni z powodzeniem może ukoić także masaż, najlepiej z wykorzystaniem żelu rozgrzewającego.

W Studiu Synergy w walce z bólem po treningu EMS polecamy niezbyt obciążający ruch. Dobrym pomysłem jest basen – pływanie znacznie pomaga w zrelaksowaniu się i może zredukować odczuwany dyskomfort.

Jak uniknąć zakwasów

Przede wszystkim ważne jest stopniowe zwiększanie intensywności ćwiczeń. Osoby, które swój pierwszy trening personalny EMS mają za sobą wiedzą, że zalicza się on do wymagających i angażujących całe ciało aktywności fizycznych. Trener personalny podczas elektrostymulacji mięśni dostosowuje natężenie impulsu elektrycznego i rodzaj ćwiczeń do indywidualnych możliwości. Takie podejście, połączone z przerwą między kolejnymi treningami EMS sprawia, że organizm ma czas na właściwą regenerację.

Istotna w drodze do uniknięcia zakwasów jest także rozgrzewka  – dzięki niej mięśnie będą mniej podatne na mikrourazy. Po treningu ważne jest zjedzenie bogatego w składniki odżywcze posiłku – dzięki nim uszkodzone mięśnie szybciej się odbudują.

Warto zapytać trenera personalnego w jednym z oddziałów Studia Synergy w Krakowie o więcej szczegółów dotyczących prawidłowego przygotowania się do ćwiczeń i regeneracji mięśni po nich.

error: Kopiowanie treści jest zablokowane