Tycie po rzuceniu palenia – jak go uniknąć?

Zdrowie - 5 marca 2019
trening 20 minut kraków

Dlaczego po rzuceniu palenia tyje się szybciej?

Powodów tego zjawiska jest kilka. Jedną z najbardziej prozaicznych przyczyn takiego stanu rzeczy jest tęsknota za pewnego rodzaju rytuałem związanym z paleniem papierosów. Sięgnięcie po używkę do porannej kawy czy podczas przerwy pracy, stanowią dla uzależnionych stały punkt dnia. Gdy zaczyna go brakować, szukają jakiegoś zamiennika. Najczęściej celebrowanie „tej chwili” kończy się na podjadaniu wysokokalorycznych przekąsek. Do innej przyczyny należy to, że nikotyna zmniejsza łaknienie, czyli po prostu rzadziej ma się napady głodu. Po odstawieniu używki kubki smakowe zaczynają pracować na wyższych obrotach – potrawy odzyskują smak, a apetyt zaczyna rosnąć ze zdwojoną siłą. Nie bez znaczenia pozostaje także wpływ substancji zawartych w papierosie na układ hormonalny i metabolizm. Palacz szybciej spala to, co zje. Po odstawieniu papierosów tempo metabolizmu spada, a to może skutkować tyciem. Pocieszeniem jest to, że wszystkie te aspekty nie zostają u byłych palaczy na zawsze – zazwyczaj ten trudny czas kończy się po upływie roku. Jak sobie pomóc?

Aktywność fizyczna

Nikotyna podnosi poziom adrenaliny w organizmie, dzięki czemu palacz zapewnia sobie dawkę energii. Po odstawieniu używki zaczyna mu brakować takiego wspomagania. Rozwiązaniem może być wybór sportu, który będzie dawał satysfakcję, a przy tym podnosił poziom endorfin. Ruch dotlenia komórki ciała, co wpływa na polepszenie stanu fizycznego i psychicznego. Były nałogowy palacz powinien stopniowo zwiększać wydolność płuc, dlatego dobrym pomysłem są dla niego ćwiczenia aerobowe, na przykład pływanie. Wątpliwości co do stanu zdrowia po długim czasie palenia powinny zostać rozwiane przez konsultację lekarską. Ćwiczenia adekwatne do formy dobierze profesjonalny trener personalny. Osoby, które wskutek rzucenia palenia przybrały na wadze, mogą wypróbować trening EMS w Studiu Synergy. Elektrostymulacja mięśni nie tylko pomoże w zrzuceniu zbędnych kilogramów, ale i przyspieszy metabolizm. Ruch pomoże Ci w zwalczeniu nerwowości i niepokoju, które są normalne w czasie wychodzenia z uzależnienia.

Odżywianie i dieta

Aby uniknąć napadu wilczego głodu, pamiętaj o regularnych posiłkach. Nikotyna stymuluje ośrodkowy układ nerwowy, a po jej odstawieniu może dojść do uciążliwych zaparć. Rozwiązaniem jest spożywanie produktów spożywczych bogatych w błonnik oraz picie dużej ilości wody, aby pobudzić jelita. W diecie osoby rzucającej palenie nie powinno zabraknąć także produktów spożywczych bogatych w witaminę C i E, foliany i kwas foliowy. Picie dużej ilości wody pozwoli na pozbycie się toksyn z organizmu.

error: Kopiowanie treści jest zablokowane