Uwolnij endorfiny, czyli o pozytywnym wpływie sportu na samopoczucie

Trening Personalny, Zdrowie - 31 lipca 2018
endorfiny ems

Na poziom endorfin w organizmie ma wpływ wiele różnych czynników, a jednym z nich jest bezsprzecznie aktywność fizyczna. Ruch wykazuje bowiem pozytywne działanie nie tylko na poprawę sylwetki, ale i uwalnia od stresu i poprawia nastrój.

Czym są i jak działają endorfiny

Endorfiny, nazywane często hormonami szczęścia, są substancjami opioidowymi i składają się z różnej liczby aminokwasów. Naukowcy zaobserwowali, że działają na organizm podobnie jak morfina, stąd wzięła się ich nazwa: „endogenna morfina”. Ich produkcją zajmują się struktury układu nerwowego: komórki nerwowe i przysadka mózgowa. Funkcje endorfin to:

  • redukcja stresu,

  • łagodzenie bólu,

  • wpływ na działanie układu krążenia,

  • wzmacnianie odporności organizmu,

  • regulacja temperatury ciała,

  • poprawa nastroju,

  • spowalnianie procesu starzenia się, dzięki hamowaniu powstawania wolnych rodników,

  • wpływanie na wydzielanie innych hormonów.

Wpływ sportu na wydzielanie endorfin

Jedną z podstawowych czynności, która może wpłynąć na poprawę samopoczucia, jest bez wątpienia aktywność fizyczna. Poziom zadowolenia po wysiłku jest uzależniony od jego intensywności i rodzaju. Nawet niewielka dawka ruchu, w postaci spaceru czy truchtu na krótkim dystansie, może polepszyć samopoczucie. Podobne oddziaływanie na organizm wykazuje trening EMS – już po pierwszym treningu można zaobserwować jego pozytywny wpływ na nastrój. Znane uczucie uniesienia i mocy po treningu, występuje także po elektrostymulacji mięśni, co sprawia, że każda wizyta w Studiu Synergy wiąże się z solidną dawką pozytywnych emocji. Widać więc, że sport może dać coś więcej niż tylko poprawę kondycji ciała.

Inne sposoby na poprawę nastroju:

  • Dieta – na poziom wyzwalanych endorfin wpływa także to, co jemy. Czekolada, owsianka, makarony, banany, pełnoziarniste pieczywo, podnoszą poziom cukru we krwi, co przyczynia się do wzrostu energii. Dobrze sprawdzają się w tej roli także niektóre przyprawy, np. papryka chili.

  • Opalanie się – kontakt z promieniami słonecznymi poprawia humor, jednak trzeba pamiętać, że opalać trzeba się z rozsądkiem, ponieważ może mieć szkodliwe działanie na organizm.

  • Śmiech – nic tak nie podnosi poziomu endorfin jak szczery śmiech. Zabawna sytuacja, obejrzana komedia czy kabaret, doskonale pobudzają mózg.

  • Miłość – w ciele zakochanej osoby poziom endorfin utrzymuje się na wysokim poziomie, a do tego dochodzi zwiększona produkcja serotoniny. Efektem jest euforyczny stan i uczucie szczęścia.

Nawet krótki trening EMS może doskonale poprawić nastrój – przekonaj się sam w jednym z oddziałów Studia Synergy w Krakowie.

error: Kopiowanie treści jest zablokowane