Wpływ snu na efektywność treningu

Zdrowie - 12 kwietnia 2018
trenująca dziewczyna o poranku

Zadbanie o regenerację sił jest ważnym elementem w walce o poprawę swojej kondycji i sylwetki.  Regularne treningi i przestrzeganie zasad zdrowego żywienia potrzebują dodatkowego bodźca w postaci snu, który ma zbawienny wpływ na funkcjonowanie organizmu.

Rola snu

Współczesny tryb życia sprawia, że coraz więcej ludzi wydłuża swoją dzienną aktywność kosztem snu. Za problemem z zasypianiem często stoi stres, praca przed ekranem komputera i zaburzenia psychiczne (nerwice, depresja). Co istotne, wiele osób lekceważy naturalną potrzebę zapewnienia sobie czasu na  relaks, co prędzej czy później odbija się niekorzystnie na zdrowiu.

Niewątpliwie sen to fundament dla prawidłowego działania organizmu: poprzez zapewnienie mózgowi i całemu układowi nerwowemu odpoczynku, wpływa na  poprawianie zdolności poznawczych, koncentrację i pamięć. Do ważnych funkcji snu należy także wzmocnienie odporności i zmniejszenie ryzyka zapadnięcia na choroby układu krążenia. Osoby, które regularnie się wysypiają, mogą liczyć także na polepszenie samopoczucia i zredukowanie stresu.

Niczym niezakłócony nocny odpoczynek oprócz swoich właściwości prozdrowotnych, odgrywa także dużą rolę w naszym wyglądzie.  Obok typowych oznak niewyspania (podkrążone oczy, problemy z cerą) ważne są także skłonności do tycia, które są wynikiem problemów z przemianą materii i niekontrolowanym apetytem.

Sen a aktywność fizyczna

Profesjonalne uprawianie sportu, rekreacyjna aktywność fizyczna oraz elektrostymulacja mięśni, są wyzwaniem dla naszego ciała, dlatego tak ważne jest zapewnienie mu odpoczynku po dawce ruchu. Kluczowym elementem dla wzmocnienia wydajności organizmu jest zadbanie o jego regenerację.

Osoby aktywne fizycznie nie powinny bagatelizować roli snu w swoich dążeniach do ustalonego sportowego celu. W czasie nocnego wypoczynku wydzielany jest hormon wzrostu, który odpowiada za regenerację komórek i tkanek.  Istotne dla sportowców jest również to, że wzrostowi wydzielania hormonu wzrostu towarzyszy spadek ilości kortyzolu, który nazywany jest hormonem stresu. Wysokie stężenie kortyzolu w organizmie prowadzi do zaburzeń metabolicznych, co może zniweczyć wypracowane w czasie treningu efekty.

Skutki niedoboru snu

Do najpopularniejszych skutków zaburzeń snu należą:

  • bóle głowy
  • problemy z koncentracją
  • rozdrażnienie i irytacja
  • skłonność do przybierania na wadze
  • obniżona odporność na infekcje
  • pogorszenie wzroku
  • spadek libido
  • znużenie i senność w czasie dnia
  • większe ryzyko wystąpienia nowotworu i problemów z sercem
  • zaburzenia psychiczne (nerwica, depresja, stany lękowe)

Osobom borykającym się z zaburzeniami snu zalecane jest włączenie do stałego harmonogramu dnia aktywności fizycznej. Pomocny w walce o dobry sen może być trening EMS, który dzięki swojej intensywności skutecznie niweluje stres i poprawia samopoczucie.

error: Kopiowanie treści jest zablokowane