Dlaczego warto zadbać o mięśnie pośladkowe

Trening Personalny, Zdrowie - 28 marca 2018
mięśnie pośladkowe trener

Dlaczego warto zadbać o mięśnie pośladkowe

Zgrabne i kształtne pośladki są marzeniem wielu kobiet. Na drodze do jego osiągnięcia stoją jednak nieprawidłowe nawyki żywieniowe, siedzący tryb życia, a także geny, które mogą przyczynić się do utraty jędrności tej części ciała oraz do powstania niechcianej „skórki pomarańczowej”. O ile damska część społeczeństwa wykazuje chęć poprawy swojej sylwetki również o ten aspekt, o tyle mężczyźni zazwyczaj lekceważą trening pośladków. Podejście to jednak powinno ulec zmienianie nie tylko ze względów estetycznych, ale i zdrowotnych –  mięśnie pośladkowe pełnią bowiem szereg istotnych funkcji ważnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

 

Budowa mięśni pośladkowych

Znajomość anatomii bez wątpienia jest pomocna w zrozumieniu potrzeb własnego ciała. Wygląd pośladków wynika ze zgromadzonej w nich tkanki tłuszczowej oraz ukształtowania mięśni, które dzielą się na:

  • mięsień pośladkowy wielki – mięsień dwustawowy, który odpowiada za utrzymanie pionowej postawy ciała podczas chodzenia i  stania oraz za prostowanie stawu biodrowego. Jego działanie jest także odczuwalne np. w trakcie wiosłowania (przesuwa miednicę do przodu);
  • mięsień pośladkowy średni – najsilniejszy odwodziciel uda;
  • mięsień pośladkowy mały – odpowiada m.in. za odwodzenie w stawie biodrowym.

 

Funkcje mięśni pośladkowych

  • utrzymanie stabilnej, wyprostowanej postawy ciała
  • prostowanie stawu biodrowego
  • obracanie uda na zewnątrz i wewnątrz
  • odwodzenie uda

 

Lekceważenie tej części ciała podczas treningu może doprowadzić m.in. do większej podatności na ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa i ryzyka wystąpienia zerwania wiązadeł krzyżowych w kolanie.

 

Ćwiczenia na pośladki

Istnieje szereg ćwiczeń, które z powodzeniem mogą przynieść efekt kształtnych i silnych pośladków. Pamiętać należy o tym, by podczas treningu zadbać o każdy z mięśni pośladkowych. Dobrze sprawdzają się tradycyjne przysiady (najlepiej z obciążeniem), unoszenie nóg na tyłu (co korzystnie wpływa na mięsień wielki) oraz na boki (pozytywne oddziaływanie na mięśnie małe i średnie). Dobre rezultaty przynoszą również takie ćwiczenia jak:  odwodzenie biodra podczas leżenia na boku oraz podnoszenie miednicy podczas leżenia na plecach.

Sceptycznie nastawionych do tradycyjnych ćwiczeń mężczyzn może zainteresować elektrostymulacja mięśni, która wzmacnia i modeluje tę partię ciała.  W trakcie treningu EMS impulsy z elektrod umieszczonych na pośladkach docierają nawet do najgłębszych warstw mięśni. Bez względu jednak na płeć i motywację, warto sobie uświadomić, że mięśnie pośladkowe są ważnym punktem na drodze do wysportowanej sylwetki i poprawy ogólnej kondycji fizycznej ciała.

 

 

error: Kopiowanie treści jest zablokowane