Jak wyeliminować stres z naszego życia? Znaczenie aktywności fizycznej

Trening Personalny, Zdrowie - 24 listopada 2022
artykul grafika 1 5

Szybkie tempo życia, nagromadzenie obowiązków i trudności dnia codziennego doprowadzają współczesne społeczeństwo do nadmiernego stresu. Jego skutki są coraz silniej odczuwalne. Ma on bowiem bezpośrednie przełożenie nie tylko na nasze samopoczucie, ale też zdrowie. Jedną z metod radzenia sobie z napięciem nerwowym jest aktywność fizyczna. Z artykułu dowiesz się, w jaki sposób pomaga ona rozładować stres.

Wpływ stresu na organizm

Odnotowujemy ciągły wzrost liczby osób cierpiących na permanentny stres, lęki i stany depresyjne. Powodem jest nie tylko napięte środowisko i ciężkie realia, w jakich przyszło nam żyć. Ważnym czynnikiem zaostrzającym takie objawy jest też brak umiejętności zapewniania odpowiedniego ujścia negatywnym emocjom. Niewłaściwie rozładowywane napięcie sprawia, że nasz organizm narażony jest na rozregulowanie przemiany materii, podniesienie ciśnienia tętniczego krwi, zaburzenie parametrów biochemicznych krwi i pracy układu hormonalnego. Natomiast w kontekście kondycji psychicznej, bodźce stresowe nasilają uczucie niepokoju, wywołują przewlekłe zmęczenie i zaburzają funkcje poznawcze. Przewlekły stres sprawia, że znacznie trudniej znosimy trudy życia codziennego. Warto więc zadbać o to, by skutecznie z nim walczyć.

Hormony stresu i szczęścia

Odczuwając stres, nasz organizm reaguje pobudzeniem i gotowością do działania w trudnej sytuacji. Aktywność fizyczna umożliwia obniżenie poziomu pojawiającego się napięcia i redukuje poziom pobudzenia. Co więcej — nie tylko osłabia reakcję stresową organizmu, ale też poprawia nastrój! To wszystko ze względu na to, że ćwiczenia wpływają na wyzwolenie energii powstałej w wyniku zwiększonego wydzielania adrenaliny. Obniża się poziom kortyzolu (hormonu stresu), a zwiększa poziom endorfin (hormonów szczęścia)!

Wpływ ćwiczeń na stres

Regularny wysiłek fizyczny przeciwdziała skutkom zarówno nagłego, jak i przewlekłego stresu. Buduje lepszą tolerancję sytuacji stresowych — umożliwia bowiem utrzymanie organizmu w stanie równowagi i homeostazy, czyli stałości parametrów wewnętrznych. Osoby aktywne nabywają więc odporność na stres, która w obliczu trudnych sytuacji pomaga im zachować spokój i równowagę psychiczną i fizjologiczną. Zmniejsza się u nich również ryzyko wystąpienia schorzeń sercowo-naczyniowych i metabolicznych.

Dzięki regularnym ćwiczeniom nie tylko poprawimy swoją kondycję fizyczną i sprawność, ale również wpłyniemy pozytywnie na poziom energii, nastrój, funkcjonowanie naszego mózgu czy zdolność do koncentracji. Dodatkowo wzrasta w nas poczucie sprawczości i poprawia się nasza samoocena!

Jakie ćwiczenia wybrać?

Największy wyrzut endorfin ma miejsce podczas intensywnych ćwiczeń. Należy jednak pamiętać, że rodzaj i natężenie wysiłku fizycznego powinno być dostosowane do indywidualnych predyspozycji. Idealnym rozwiązaniem będzie więc trening EMS — intensywnie oddziałujący na wszystkie partie mięśniowe, wzmacniający i prozdrowotny. EMS przybiera formę treningu personalnego, w związku z czym trener jest w stanie dobrać parametry indywidualnie do każdej osoby ćwiczącej, biorąc pod uwagę jej kondycję, oczekiwania i cele treningowe.

Aktywność fizyczna ma fundamentalne znaczenie dla zdrowia. Warto zadbać o odpowiednią dawkę ruchu nie tylko po to, by móc pochwalić się dobrą sylwetką — ale przede wszystkim po to, by nasze ciało było sprawne, by dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem. Dbanie o zdrowie psychiczne w dzisiejszych czasach również powinniśmy uczynić naszym priorytetem. Pamiętajmy o tym na co dzień!

Beata Sitarz
Studio Synergy

error: Kopiowanie treści jest zablokowane